Panični napad

Panični napad je iznenadno preplavljujuće stanje anksioznosti i straha. Dolazi do ubrzanog rada srca i gubitka vazduha. Osoba najčešće ima osećaj da će umreti ili poludeti. Ukoliko se ne tretiraju na vreme, panični napadi se razvijaju u panični poremćaj. Ovo može dovesti do promena u svakodnevnom životu, izbegavanje nekih ljudi, aktivnosti, skupova, mesta, koja mogu biti uzrok potencijalnog paničnog napada.

panični napad

Ono što je važno je da su panični napadi izlečivi, što bolje potražite pomoć bolje je. Uz tretman simptome napada panike možete eliminisati ili potpuno ukloniti i povratiti kontrolu nad sobom i svojim životom.

Panični napad – Veoma intenzivno osećanje straha

Panični napad je veoma intenzivan talas straha koji je karakterističan po tome što osoba uglavnom ne zna kada će se on dogoditi, iscrpljujući je i parališe osobu koja ga doživljava. Uglavnom se dešava iznenada, bez nekih ranijih simptoma. Ne događaju se kada je osoba pod stresom samo, već se mogu dogoditi i kada je osoba sasvim opuštena ili u snu.

Panični napad je moguće doživeti samo jednom i nikada više. Kada osoba razvije strah od paničnih napada, kada ih iščekuje i pokušava da ih kontroliše, oni postaju sve češći i češći i osoba na taj način od izdvojenog paničnog napada, razvija panični poremećaj.

Panični napad – Strah vezan za događaj

panični napad

Obično osoba vezuje panični napad za neku specifičnu situaciju, na primer napad se dogodio kada je imala neki javni govor, kada je osoba bila na ulici, gradskom prevozu ili nekom drugom mestu. Ona strah vezuje za taj događaj, razvija fobiju od dobijanja napada na tom mestu i počinje da određene stvari ili situacije izbegava. Na taj način osoba razmišljanjem o potencijalnim paničnim napadima, izaziva panične napade sve češće. Obično situacije koje izazivaju panične napde su one u kojima osoba oseća da je u opasnosti i da ne može da pobegne.

Kognitivno-bihejvioralna terapija (KBT)

Kognitivno-bihejvioralna terapija (KBT), koju primenjujemo u savetovalištu, je jedna od najdelotvornijih za razrešenje uzroka paničnih napada. Takođe, možete naučiti tehnike relaksacije koje će Vam biti korisne kada je napad već nastupio. Veoma je važno da nađete uzrok koji Vam napade izaziva, nemojte se vezivati samo za tehnike relaksacije i lekove. To su privremeni pomoćnici, koji Vam mogu pomoći kada do napada već dođe, a Vi bi trebalo da težite da do njih uopšte ni ne dolazi.

Pomoću tehnika kognitivno bihejvioralne terapije možemo naći uzrok Vaših napada kojeg niste svesni.

Kako da znate da li imate panični poremećaj?

  • Često ste imali neočekivane panične napade, koji ne moraju biti vezani za neku specifičnu situaciju.
  • Puno brinete da ćete imati novi panični napad.
  • Izbegavate neka mesta gde ste imali panični napad ili izbegavate situacije koje smatrate da bi mogle da ga izazovu.

Iako panični napad sam po sebi traje svega nekoliko minuta, za one koji ga preživljavaju to ostavlja dosta duži utisak. Osobe koje imaju panični poremećaj usled stalnog emotivnog iscrpljivanja, mogu imati posledice koje se vide u njihovom samopouzdanju i u svakodnevnom ponašanju i kvalitetu života.

 

Skoči na traku sa alatkama