Automatske misli

Automatske misli izučava kognitivno bihejvioralna terapija.

Savremeno doba karakteriše brz način života, preopterećenje poslom, brojne porodične obaveze i stalni stres. Te ne čudi što se svako u jednom trenutku suočio sa osećajem beznađa i nezadovoljstva. Koliko puta ste pomislili da vaš trud i znanje ne vrede? Koliko puta sebi rekli da vam se dešavaju loše stvari jer vas niko ne razume? Ili, možda, da niikada nećete naći dečka/devojku.

Gotovo da ne postoji osoba na svetu kojoj se ovakva osećanja nisu “vrtela” u glavi. Međutim, problem nastaje kada ona počnu da utiču na mentalno zdravlje.

Zbog toga vam psihološko savetovalište Sana otkriva kako da pobedite automatske misli pre nego što se iz njih razviju psihički problemi.

Šta su automatske misli?

Automatske misli, kao što im i sam naziv kaže, javljaju se spontano, tj. automatski. One se nalaze na ivici između svesnog i nesvesnog. Obično osoba nije svesna njihovog postojanja. Ukoliko jeste, smatra ih normalnim razmišljanjem, pa dopušta da one utiču ne samo na osećanja, već i na celokupno ponašanje i svakodnevne aktivnosti.

Najčešće se ispoljavaju kao kratke, brze rečenice, mada mogu biti i u dužoj konstruktivnoj formi, a nije redak slučaj da se umesto rečenice jave u obliku slike u glavi.

Automatske misli

Tvorac kognitivne terapije, američki psiholog Aron Bek smatra ih fenomenima koje određuju pojavu emotivnih poremećaja. Što znači da depresija, anksioznost, fobije i strahovi, kao i teži psihički poremećaji mogu da izazovu netačne, iskrivljene, nerealne automatske misli čiji tok je nemoguće kontrolisati bez stručne pomoći.

Mnogi ljudi nisu svesni da pate od ovog problema

Postoje 4 tipa automatskih misli.

  1. Osoba koja previše brine je u stalnoj strepnji da će se nešto loše dogoditi, samim tim, svaki problem preuveličava. U ovom slučaju automatskih misli može da se razvije generalizovana anksioznost. Umesto da energiju trošite na pripremanje nečeg lošeg, što se najverovatnije neće ni dogoditi, neka briga o sebi i pozitivni pogled na svet budu vaš prioritet.
  2. Automatske misli kod kritičara govore da nikad neće biti toliko uspešan kao drugi, zato treba i da odustane od cilja. Ovakvo razmišljanje uzrokuje manjak samopouzdanja.
  3. “Ne mogu to da učinim”, je karakteristična automatska misao za žrtvu. Kada naiđe na prepreku ovaj tip ne veruje da je može prebroditi, jer je za njega previše teška, pa se često bori sa depresijom.
  4. Perfekcionisti teže uvek da učine više i bolje, oni nikada nisu zadovoljni sobom i svojim rezultatima. Njihove automatske misli dovode do hroničnog stresa, koji preti da preraste u stanje konstantnog nezadovoljstva i nemogućnosti uživanja u srećnim trenucima.

Kako zaustaviti automatske misli?

Automatske misli utiču na kvalitet života, pa je veoma važno naučiti kako da se sa njima izborite.

Prvi korak jeste da naučite da ih prepoznate. Stručnjaci savetuju da vodite dnevnik negativnih misli, zatim ih racionalno sagledajte. To ne znači da ćete imati pozitivne automatske misli, već da pronađete realni odgovor vašem problemu koji je izazvao destruktivno razmišljanje.

Nesanica

Mindfulness je posebna tehnika koja pomaže da se izborite sa negativnim automatskim mislima. Naime, primenom meditacije i specifičnih vežbi učite kako da upravljate sopstvenom energijom, kanališete stres i razumete sopstvene emocije. Na taj način smirenije reagujete u različitim situacijama i iz svake izvaličite samo pozitivne stvari kako biste mogli da donesete ispravne odluke.

Ne dozvolite da vam automatske misli diktiraju život, potražite pomoć kliničkog psihologa Mr Ane Stamenić.

Spread the love
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
Skoči na traku sa alatkama